علم اطلاعات به منزله بیناعلم: بازاندیشی در علم، روش و عمل
- نویسنده: کارِل استفانوس دو بیر
- مترجم: محسن نوکاریزی
- تاریخ انتشار: 1398
- قیمت (ریال): 900000
- ویراستار: کامران شریفی
- شابک - ISBN: 978-964-386-436-1
- ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد
- شمارگان - تیراژ: 250
- نوبت چاپ: 1
- تعداد صفحات: 216
- فروست انتشارات: 743
- قطع: وزیری
- نوع جلد: شومیز
- اطلاعات بیشتر:
-
در خلاف آمـد عـــادت بطلب کــام که من
کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم
کتاب حاضر ازجمله آثار ارزشمند در حوزه فلسفۀ اطلاعات و زاییدۀ باوری است مبنی بر این که در علم اطلاعات چیزی بیش از آنچه در دیدگاههای عام پذیرفتهشده نسبت به علم و سرشت آن عرضه میشود، وجود دارد و باید وجود داشته باشد. نویسنده در توصیفِ این اعتقاد از آثار بسیاری از اندیشمندان و متفکران که در عرصة علم اطلاعات قلم زدهاند، الهام گرفته است. بهمنظور تحقّق این باور در این اثر، مباحث به شیوهای کاملاً متفاوت، مبتکرانه و از نوع "خلاف آمد عادتِ" معهود در آثاری از این دست ارائه شده است. نکتۀ عمده و اصلی مطرح در این کتاب طرح و توصیفِ فلسفة غیرانتقادی است، آن هم درحالیکه تسلط فلسفة انتقادی در بسیاری از رشتههای علمی خدشهناپذیر فرض میشود. یقیناً خوانندگان محترم با مطالعۀ کتاب به این تفاوتِ خارق عادت پی خواهند برد.
در فصل نخست، بر ظرفیت متمایز تفکر تأکید شده است که باعث میشود دریچة جدیدی برای واکاوی علم اطلاعات بهروی ما گشوده شود. در فصلهای دوم تا چهارم بر بازاندیشی در علم بهویژه علم اطلاعات بهمنزلۀ بینارشته تأکید میشود. در فصلهای پنجم و ششم به واکاوی مباحث روششناختی به شیوهای کاملاً جدید در علم پرداخته شده است. در فصل هفتم، استیلای علمی با مجاهدتهای روششناختی جدید و بازاندیشی در ماهیت دانش و علم اطلاعات تشریح میشود. فصل هشتم به الزامات دانشورزی و دانشورزبودن و چالشهای پیشِروی دانشورز کنونی بهطور جامع اختصاص دارد؛ و سرانجام در فصل نهم مبحث اصلی مورد توجه کتاب، یعنی بحث فلسفة غیرانتقادی و تفاوت آن با فلسفة انتقادی به شیوهای بسیار جالب و قابلدرک مطرح شده است.
دراین کتاب بر اهمیت علم اطلاعات، نهتنها بهعنوان بیناعلم، بلکه بهعنوان دانش رهبریکنندة امور در بافت مشی و مجاهدتهای سپهر علم تأکید میشود.
-
فصل 1- فلسفۀ غیرانتقادی اطلاعات
فصل 2- بهسوی اندیشۀ علم اطلاعات بهمنزلۀ علمی بینارشتهای
فصل 3- علم اطلاعات در موقعیت پساعلمی (بخش 1- محدودیتهای علم و علم اطلاعات)
فصل 4- علم اطلاعات در موقعیت پساعلمی (بخش 2- شرایط برای یک بدیل)
فصل 5- روش/فراسوی روش: مطالبات، معارضات و زوایای مهیّج اطلاعورزی علمی
فصل 6- روششناسی و ذهنشناسی: دیدگاههای شگفتانگیز برای علم کتابداری و اطلاعرسانی
فصل 7- راه را برای ورود دانش جدید بازکنید: اطلس دانشها
فصل 8- دانشورز معاصر (خنیاگر دانش): مناقشات جامع و مهیّج
فصل 9- رویکرد فلسفی اخلاقی پیشنهادی معطوف به عصر اطلاعات الکترونیک
-
اطلاعرسانی، اطلاعرسانی --فلسفه