علم اطلاعات به منزله بیناعلم: بازاندیشی در علم، روش و عمل
برچسب‌ها

علم اطلاعات به منزله بیناعلم: بازاندیشی در علم، روش و عمل

  • نویسنده:  کارِل استفانوس دو بیر
  • مترجم:  محسن نوکاریزیhome
  • تاریخ انتشار:  1398
  • قیمت (ریال):  900000
  • ویراستار:  کامران شریفیhome
  • شابک - ISBN:  978-964-386-436-1
  • ناشر:  دانشگاه فردوسی مشهد
  • شمارگان - تیراژ:  250
  • نوبت چاپ:  1
  • تعداد صفحات:  216
  • فروست انتشارات:  743
  • قطع:  وزیری
  • نوع جلد:  شومیز
  • اطلاعات بیشتر: 

    صفحات اولیه کتاب

  • در خلاف آمـد عـــادت بطلب کــام که من

    کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم

    کتاب حاضر ازجمله آثار ارزشمند در حوزه فلسفۀ اطلاعات و زاییدۀ باوری است مبنی بر این که در علم اطلاعات چیزی بیش از آنچه در دیدگاه‌های عام پذیرفته‌شده نسبت به علم و سرشت آن عرضه می‎شود، وجود دارد و باید وجود داشته باشد. نویسنده در توصیفِ این اعتقاد از آثار بسیاری از اندیشمندان و متفکران که در عرصة علم اطلاعات قلم زده‎اند، الهام گرفته است. به‌منظور تحقّق این باور در این اثر، مباحث به شیوه‌ای کاملاً متفاوت، مبتکرانه و از نوع "خلاف آمد عادتِ" معهود در آثاری از این دست ارائه شده است. نکتۀ عمده و اصلی مطرح در این کتاب طرح و توصیفِ فلسفة غیرانتقادی است، آن هم درحالی‌که تسلط فلسفة انتقادی در بسیاری از رشته‎های علمی خدشه‎ناپذیر فرض می‎شود. یقیناً خوانندگان محترم با مطالعۀ کتاب به این تفاوتِ خارق عادت پی خواهند برد.

    در فصل نخست، بر ظرفیت متمایز تفکر تأکید شده است که باعث می‌شود دریچة جدیدی برای واکاوی علم اطلاعات به‌روی ما گشوده شود. در فصل‌های دوم تا چهارم بر بازاندیشی در علم به‌ویژه علم اطلاعات به‌منزلۀ بینارشته تأکید می‌شود. در فصل‌های پنجم و ششم به واکاوی مباحث روش‌شناختی به شیوه‌ای کاملاً جدید در علم پرداخته شده است. در فصل هفتم، استیلای علمی با مجاهدت‌های روش‌شناختی جدید و بازاندیشی در ماهیت دانش و علم اطلاعات تشریح می‎شود. فصل هشتم به الزامات دانش‌ورزی و دانش‌ورزبودن و چالش‌های پیشِ‌روی دانش‌ورز کنونی به‌طور جامع اختصاص دارد؛ و سرانجام در فصل نهم مبحث اصلی مورد توجه کتاب، یعنی بحث فلسفة غیرانتقادی و تفاوت آن با فلسفة انتقادی به شیوه‌ای بسیار جالب و قابل‌درک مطرح شده است.

    دراین کتاب بر اهمیت علم اطلاعات، نه‌تنها به‌عنوان بیناعلم، بلکه به‌عنوان دانش رهبری‌کنندة امور در بافت مشی و مجاهدت‎های سپهر علم تأکید می‎شود.

  • فصل 1- فلسفۀ غیرانتقادی اطلاعات
    فصل 2- به‌سوی اندیشۀ علم اطلاعات به‌منزلۀ علمی بینارشته‌ای
    فصل 3- علم اطلاعات در موقعیت پساعلمی (بخش 1- محدودیت‌های علم و علم اطلاعات)
    فصل 4- علم اطلاعات در موقعیت پساعلمی (بخش 2- شرایط برای یک بدیل)
    فصل 5- روش/فراسوی روش: مطالبات، معارضات و زوایای مهیّج اطلاع‌ورزی علمی
    فصل 6- روش‌شناسی و ذهن‌شناسی: دیدگاه‌های شگفت‌انگیز برای علم کتابداری و اطلاع‌رسانی
    فصل 7- راه را برای ورود دانش  جدید بازکنید: اطلس دانش‌ها
    فصل 8- دانش‌ورز معاصر (خنیاگر دانش): مناقشات جامع و مهیّج
    فصل 9- رویکرد فلسفی اخلاقی پیشنهادی معطوف به عصر اطلاعات الکترونیک

  • اطلاع‌رسانی، اطلاع‌رسانی --فلسفه

  • خرید نسخه چاپی از: گیسوم
  • خرید نسخه الکترونیکی از:
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
    1860   دفعه