

نویسنده: مهدی مشکوه الدینی
تاریخ انتشار: 1397-1401
شابک (ISBN): 978-964-6335-15-8
ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد
شمارگان (تیراژ): 200
نوبت چاپ: 9
تعداد صفحات: 368
فروست انتشارات: 153
قطع: وزیری
نوع جلد: شومیز
اطلاعات بیشتر:
قیمت چاپی: 1700000
در طول تاریخ فرهنگ و دانش انسان، بررسی زبان همواره بهعنوان موضوعی مهم مورد توجه بوده است. ازاین راه، در طول دورنهای پیاپی و در سرزمینهای گوناگون جنبههای ساختی و معنایی زبان مورد بررسی قرار گرفته است. در دوران کنونی نیز بررسی زبان از دیدگاههای نظری و کاربردی گوناگون بیش از پیش گسترش یافته و در نتیجه بهنوبۀ خود در عمق بخشیدن به دانش انسانی بس مؤثر بوده است. با اینحال، بیشک آشنایی با چگونگی و نیز گسترش نظرات و پژوهشهای اندیشهگران و زبانشناسان دورانهای گذشته دربارۀ زبان به ژرفتر شدن بینش ما در این زمینه کمک میکند. کتاب حاضر نیز به منزلۀ تلاشی بههمین منظور و در همین سو میتواند بهشمار رود.
در این کتاب کوشش شده تا بررسی و توصیفی متناسب دربارۀ سیر بررسی زبان و نیز اصول مکتبها و نظریههای زبانشناسی از آغاز تا زمان کنونی ارائه شود و روشن است که تدوین چنین کتابی که به گسترۀ وسیعی از اندیشهها و نظریههای زبانشناسی میپردازد کار بس دشوار است.
<p dir="rtl">فصل اول: مقدمه<br />فصل دوم: دستور زبان یونانی<br />فصل سوم: دستور زبان لاتین و دستور زبان سنتی<br />فصل چهارم: پیدایش برخی نگرشهای تازه درباره بررسی زبان در سده های جدید<br />فصل پنجم: زبانشناسی تاریخی و تطبیقی در سده نوزدهم<br />فصل ششم: نظریات فردنیان دو سوسور و آغاز زبانشناسی جدید<br />فصل هفتم: گسترش مکتبها و نظریة های زبان شناسی در اروپا<br />فصل هشتم: نظریة های زبانشناسی در انگلستان<br />فصل نهم: زبانشناسی ساختگرای آمریکایی<br />فصل دهم: نظریة دستور زبان گشتاری<br />فصل یازدهم: قاعده های نحوی در نظریة اصلی دستور زبان گشتاری<br />فصل دوازدهم: معناشناسی<br />فصل سیزدهم: معناشناسی زایا<br />فصل چهاردهم: نظریة دستور زبان حالت<br />فصل پانزدهم: نظریة اصلاحی دستور زبان گشتاری<br />فصل شانزدهم: نظریة حاکمیت و مرجع گزینی<br />فصل هفدهم: زبان آموزی کودک<br />فصل هجدهم: فراگیری زبان دوم</p>
زبان شناسی
کتاب سال دانشگاهی 1376