برنامه‌ریزی راهبردی مشارکتی در آموزش عالی

  • نویسنده:  پاتریک ساناگان
  • مترجم:  غلامرضا ملک‌زادهhome، آرزو سادات هاشمی
  • تاریخ انتشار:  1400
  • قیمت (ریال):  440000
  • ویراستار (مصحح):  یعقوب مهارتی
  • شابک - ISBN:  978-964-386-499-6
  • ناشر:  دانشگاه فردوسی مشهد
  • شمارگان - تیراژ:  200
  • نوبت چاپ:  1
  • تعداد صفحات:  176
  • فروست انتشارات:  806
  • قطع:  وزیری
  • نوع جلد:  شومیز
  • عنوان به انگلیسی:  Collaborative strategic planning in higher education, c2009.
  • اطلاعات بیشتر: 

    صفحات اولیه کتاب

  • این کتاب، یک رویکرد مشارکتی ساده و پنج‌مرحله‌‌ای را برای برنامه‌‌ریزی راهبردی مطرح می‌‌کند که در بسیاری از دانشگاه‌‌ها به‌شکل کارآمدی مورداستفاده قرارگرفته است. برنامه‌‌ریزی راهبردی مشارکتی، فرایندی منظم و متفکّرانه برای جذب معنادار ذی‌نفعان جهت خلق چشم‌‌انداز و هدف‌های مشترک آیندۀ سازمان خود است. پنج مرحلۀ این رویکرد عبارت‌اند از: سازمان‌دهی، جمع‌‌آوری داده‌‌ها و برقراری تعاملات، معنا بخشیدن به موضوعات، تعیین چشم‌‌انداز و تعیین هدف‌ها.
    به‌اعتقاد نویسندۀ کتاب، هیچ مورد درخشان و یا جدید و برجسته‌ای درخصوص فرایند برنامه‌ریزی راهبردی مشارکتی وجود ندارد، بلکه بیشتر اقدامات آن مبتنی‌بر عقل سلیم یا یک حس عمومی است و این موضوع، بزرگ‌ترین مزیت این رویکرد برنامه‌ریزی راهبردی محسوب می‌شود. رویکرد مشارکتی به فرایند برنامه‌‌ریزی توجه ویژه‌‌ای دارد که شامل نحوۀ طراحی، سازمان‌دهی و یا اجرای فرایند برنامه‌‌ریزی است.

  • فصل 1. ایجاد آمادگی برای برنامه‎ریزی
    فصل 2. اصول اوّليه
    فصل 3. فاز 1- سازمان‎دهی
    فصل 4. فاز 2- جمع‎آوری داده‎ها و تعامل
    فصل 5. فاز 3- ايجاد حسّ مشترك درخصوص موضوعات
    فصل 6. فاز 4- نشست تدوین بیانیۀ چشم‎انداز
    فصل 7. فاز 5- نشست تدوین هدف‎ها
    فصل 8. اجرا
    فصل 9. دَه درس آموخته‎شده

  • دانشگاه‌ها و مدارس عالی -- ایالات متحده -- برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی راهبردی -- ایالات متحده