

عنوان: زیباشناسی ایماژ در دیالکتیک پیوند هنرهای تجسمی و شعر
نویسنده: کلود عبید
مترجم:
تاریخ انتشار: 1404
ویراستار: حسن خلف
شابک (ISBN): 978-964-386-651-8
ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد
شمارگان (تیراژ): 200
نوبت چاپ: 1
تعداد صفحات: 164
فروست انتشارات: 949
قطع: وزیری
نوع جلد: شومیز
اطلاعات بیشتر:
عنوان به انگلیسی: the Aesthetics of Image in the Dialectic of the Relationship between Visual Art and Poetry
قیمت چاپی: 2,100,000
قیمت کتاب الکترونیکی (ریال): 700,000
نویسنده: کلود عبید
مترجم:
احمدرضا حیدریانشهری،
زهرا حقایقی
تاریخ انتشار: 1404
ویراستار: حسن خلف
شابک (ISBN): 978-964-386-651-8
ناشر: دانشگاه فردوسی مشهد
شمارگان (تیراژ): 200
نوبت چاپ: 1
تعداد صفحات: 164
فروست انتشارات: 949
قطع: وزیری
نوع جلد: شومیز
اطلاعات بیشتر:
عنوان به انگلیسی: the Aesthetics of Image in the Dialectic of the Relationship between Visual Art and Poetry
قیمت چاپی: 2,100,000
قیمت کتاب الکترونیکی (ریال): 700,000
درباره کتاب:
شعر و هنرهای تجسمی دو مظهر پویایی روان انسان هستند که از شناخت و ادراک سرچشمه میگیرند. شاعران و هنرمندان بسیاری در گذر قرنها، کنشپذیر از یکدیگر بوده یا بر یکدیگر کنشگری داشتهاند و اینگونه است که شاعران از نقاشی، تصویر، کتیبه، مجسمه و بناهای هنری مانند قلعهها، شمایلها و معابد الهام گرفتهاند؛ چنانکه نگارگران، خوشنویسان و پیکرتراشان نیز از شعر، اثر پذیرفتهاند و به همان اندازه آنچه را که شاعر در خیال خود پرورانده و با واژه، وزن و ریتم به تصویر میکشد، هنرمند نیز با نگارگری، خوشنویسی و پیکرتراشی ترسیم نموده است. داستان تأثیر متقابل هنر شعر و نگارگری، در دیرینۀ تاریخ ادبیات و هنر، داستانی آشناست: از هومر و ویرژیل گرفته تا کیتس، رمبو، ریلکه، ازرا پاوند و الیوت در ادبیات غربی و از امروالقیس، بحتری، متنبی و ابنرومی گرفته تا خلیل مطران، احمد زکی ابوشادی، بدر شاکر سیاب، احمد عبدالمعطی حجازی و بیاتی در ادبیات عربی که اینهمه روایت کنشگری و کنشپذیری ادبیات و هنر را باز میگوید.
شعر و هنرهای تجسمی دو مظهر پویایی روان انسان هستند که از شناخت و ادراک سرچشمه میگیرند. شاعران و هنرمندان بسیاری در گذر قرنها، کنشپذیر از یکدیگر بوده یا بر یکدیگر کنشگری داشتهاند و اینگونه است که شاعران از نقاشی، تصویر، کتیبه، مجسمه و بناهای هنری مانند قلعهها، شمایلها و معابد الهام گرفتهاند؛ چنانکه نگارگران، خوشنویسان و پیکرتراشان نیز از شعر، اثر پذیرفتهاند و به همان اندازه آنچه را که شاعر در خیال خود پرورانده و با واژه، وزن و ریتم به تصویر میکشد، هنرمند نیز با نگارگری، خوشنویسی و پیکرتراشی ترسیم نموده است. داستان تأثیر متقابل هنر شعر و نگارگری، در دیرینۀ تاریخ ادبیات و هنر، داستانی آشناست: از هومر و ویرژیل گرفته تا کیتس، رمبو، ریلکه، ازرا پاوند و الیوت در ادبیات غربی و از امروالقیس، بحتری، متنبی و ابنرومی گرفته تا خلیل مطران، احمد زکی ابوشادی، بدر شاکر سیاب، احمد عبدالمعطی حجازی و بیاتی در ادبیات عربی که اینهمه روایت کنشگری و کنشپذیری ادبیات و هنر را باز میگوید.
فهرست مطالب:
نگارۀ نخست
1. هنرهای تجسمی و شعر
2. بازنمایی از نگاه ارسطو و جاحظ
3. چالشهای همسانی و ناهمسانی
نگارۀ دوم
1. مکاتب نوین
2. جنبشهای هنری معاصر
نگارۀ سوم
1. تأثیر هنرهای تجسمی بر شعر مدرن
نگارۀ چهارم
1. ایماژ
2. بنمایههای ایماژ
3. ایماژ در هنرهای تجسمی و شعر
نگارۀ پنجم
1. ایماژیسم در شعر عربی
نگارۀ ششم
1. سرچشمههای شاعرانه در آثار ونگوگ و شاگال
نگارۀ هفتم
کاربست رنگ در شعر
نگارۀ هشتم
1. شعر-نگاره و نگارۀ شعری
2. شعر-نگارهها و شعر- مجسمهها
3. تابلوهای شعری
نگارۀ نهم
1. ادیبان نقاش
2. نقاشان ادیب
نگارۀ نخست
1. هنرهای تجسمی و شعر
2. بازنمایی از نگاه ارسطو و جاحظ
3. چالشهای همسانی و ناهمسانی
نگارۀ دوم
1. مکاتب نوین
2. جنبشهای هنری معاصر
نگارۀ سوم
1. تأثیر هنرهای تجسمی بر شعر مدرن
نگارۀ چهارم
1. ایماژ
2. بنمایههای ایماژ
3. ایماژ در هنرهای تجسمی و شعر
نگارۀ پنجم
1. ایماژیسم در شعر عربی
نگارۀ ششم
1. سرچشمههای شاعرانه در آثار ونگوگ و شاگال
نگارۀ هفتم
کاربست رنگ در شعر
نگارۀ هشتم
1. شعر-نگاره و نگارۀ شعری
2. شعر-نگارهها و شعر- مجسمهها
3. تابلوهای شعری
نگارۀ نهم
1. ادیبان نقاش
2. نقاشان ادیب
موضوع:
هنر در ادبیات
هنر -- شعر
صور خیال در ادبیات
تقدیر نامه ها:
تقدیرنامهها در دسترس نیست
تقدیرنامهها در دسترس نیست
امتیاز کتاب::
★
★
★
★
☆